Friday, January 7, 2022

Autoetnografi exempel uppsatser

Autoetnografi exempel uppsatser



Därför har de olika erfarenheterna från dagliga interaktioner med individer till utveckling av relationer lett till självtillväxt och framsteg. Förutom min lärare är det uppenbart att min son har varit avgörande för att lära sig engelska. Synen av fallen som lyser upp på natten var överväldigande av skönhet. När jag avslutar detta papper känner jag att jag vet mer om mig själv än jag trodde att jag gjorde innan den här lektionen. Behovet av att ta upp autoetnografi exempel uppsatser Ansvaret för att sköta familjeärenden var ett initiativ för att ta upp mina hobbyer. Observationer, intervjuer, autoetnografi exempel uppsatser, och det slutliga utkastet granskades alla av kamrater och instruktörer. Kulturell identitet är en viktig aspekt av en individs självuppfattning och självuppfattning.





Förståelse av OCD-diskurs genom institutionell autoetnografi



För vårt slutprojekt för klassen kommer du att bli ombedd att välja en subkultur som du för närvarande har valt att vara en del av eller en som du kommer att välja att koppla dig till och att undersöka denna subkultur i en större forskningsartikel som kallas autoetnografi. För detta omedelbara uppdrag skulle jag vilja att du identifierar två subkulturer som du för närvarande är en del av och som du skulle tycka är intressant att forska i. Från dessa två alternativ kommer du autoetnografi exempel uppsatser att välja ett ämne för din slutliga forskningsuppsats. Vi kommer att dela dessa idéer med hela klassen. Var så specifik som möjligt, autoetnografi exempel uppsatser. Dina ämnen måste uppfylla följande kriterier:.


Du måste kunna göra bakgrunds- och förundersökningar om dina ämnen. Skriftligt och visuellt material ska med andra ord vara lättillgängligt för analys. Det måste autoetnografi exempel uppsatser en plats, fältplats eller evenemangsplats för ämnet som du kommer att kunna besöka minst två gånger under terminen. Det måste finnas minst två personer du kan intervjua som har olika roller som är relevanta för ämnet, autoetnografi exempel uppsatser. Syftet med intervjun är att hjälpa dig att få insikt i perspektivet hos en annan medlem av din subkultur. Detta kan vara värdefullt på ett antal nivåer och av flera skäl.


Det kan hjälpa dig att förstå subkulturen mer som en utomstående, erbjuda ytterligare information som du kan använda för att undersöka din egen position och tillhandahålla intressant berättande innehåll för slutprojektet. När du planerar för din intervju, fundera över vilken information du skulle vilja få ut av intervjun och skriv dina frågor därefter. För denna uppgift, skriv upp ett minimum autoetnografi exempel uppsatser tio frågor du tänker ställa till din intervjuperson, autoetnografi exempel uppsatser. Se till att frågorna är i en ordning som är logisk.


Detta gör att du kan veta vad du tänker få ut av en intervju och gör det möjligt för dig att anpassa dig när en intervjuperson oavsiktligt svarar på mer än en fråga åt gången eller delar information som du skulle vilja fråga mer om på djupet. Se till att du ställer ledande frågor snarare än frågor som autoetnografi exempel uppsatser besvaras med ett ordsvar. Den här typen av förhör hjälper din intervjuperson att känna sig bekväm och villig att dela mer information som du sedan kan ställa uppföljningsfrågor om. Intervjuer kan genomföras på olika sätt: genom onlinechattar, via telefon eller personligen.


Varje metod har sina egna plus- och minus, så var medveten om att de kommer att ge olika produkter. Fördelen med onlineintervjuer som görs skriftligen är att de redan är skrivna åt dig, autoetnografi exempel uppsatser, och uppgiften att skriva upp personliga intervjuer är tidskrävande. Du kommer dock att gå miste om observationsdetaljer, autoetnografi exempel uppsatser, i någon form som inte är ansikte mot ansikte. Ta med till klassen minst en uppsättning frågor med en kort beskrivning av vem du kommer att intervjua, vad du redan vet om den personen och vad du skulle vilja lära dig av henne eller honom, autoetnografi exempel uppsatser.


I slutändan kommer du att välja två personer att intervjua och skriva frågor för varje intervju. När vi ägnar oss åt autoetnografiskt skrivande är det viktigt att försöka återskapa de utrymmen vi besöker – med andra ord att utforska fältplatserna där vi tillbringar vår tid. Som en del av vårt större uppdrag, autoetnografi exempel uppsatser, du måste identifiera en fältplats som kommer att vara relevant för din subkultur. Detta kan vara en plats där den möts, en plats där historia, händelse eller minne hålls. För den här uppgiften vill jag att du går in i ett utrymme eller en händelse relaterad till din subkultur autoetnografi exempel uppsatser spendera minst tjugo autoetnografi exempel uppsatser där.


Du kommer att engagera dig i en stream-of-consciousness freewrite, göra anteckningar om allt du upplever med dina fem sinnen. Som i tidigare uppdrag kommer jag sedan att be dig skapa en berättelse utifrån de detaljer du har noterat. Lita på alla dina fem sinnen för att förmedla inte bara hur rummet ser ut utan hur det känns, autoetnografi exempel uppsatser. Syn, lukt, känsel, syn, ljud är alla viktiga att tänka på när vi försöker återskapa en miljö vi upplever för en utomstående. Ändra inte! Skriv bara i hela tjugo minuter i utrymmet utan att ta upp din penna eller penna eller släppa tangentbordet och se vad du kommer på!


Som du gjorde med tidigare uppgifter, bör du skriva den berättande versionen av dina anteckningar så nära observationstillfället som möjligt. När du försöker införliva din forskning i en slutlig uppsats är det viktigt att inse att du inte kommer att använda allt. Precis som i våra uppsatser tidigare under terminen kommer du att dra på viktiga delar av den för att göra dina större argument till en del av observationen, autoetnografi exempel uppsatser, delar av intervjun osv. Du bör inte försöka använda all information som du samlat in i slutuppsatsen. Varje form av personligt och kvalitativt skrivande handlar om att göra val och skapa berättelser och undertext samtidigt som du behåller din egen röst som deltagare-observatör. Det viktigaste att göra är att hitta röda trådar i din forskning, identifiera dina huvudteman och använda den information du har samlat in, autoetnografi exempel uppsatser, kombinerat med din egen berättande förståelse eller erfarenhet, för att skapa ditt slutliga stycke, autoetnografi exempel uppsatser.


Ditt sista papper kommer att hamna autoetnografi exempel uppsatser ungefär sex till tio sidor långa, med tanke på mängden data du har samlat in. Det är viktigt att ställa frågor när du går igenom den här slutliga utarbetningsprocessen, så var vänlig kontakta mig när som helst angående frågor och idéer, autoetnografi exempel uppsatser. När du transkriberar intervjuer, vänligen inkludera endast dina frågor och de fullständiga svaren som kommer att visas som citat eller parafraser i din slutuppsats. Eftersom transkribering är tidskrävande kommer detta att vara den mest effektiva användningen av din tid. Jag ber dig att bifoga dessa dokument samt de iakttagelser du gjort till finalen autoetnografi exempel uppsatser. Du kommer att bli ombedd att presentera dina resultat och läsa en kort del av ditt projekt den sista dagen i lektionen.


Dessa uppsatser autoetnografi exempel uppsatser genom flera utkast vid varje punkt. Observationer, autoetnografi exempel uppsatser, intervjuer och det slutliga utkastet var allt autoetnografi exempel uppsatser och instruktör granskad. Teaching Autoethnography: Personal Writing in the Classroom av Melissa Tombro är licensierad under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika 4. Hoppa till innehållet Instruktioner Välja ett ämne För vårt slutprojekt för klassen kommer du att bli ombedd att välja en subkultur som du för närvarande har valt att vara en del av eller en som du kommer att välja att ansluta dig till och att undersöka denna subkultur i en större forskningsartikel som kallas autoetnografi.


Dina ämnen måste uppfylla följande kriterier: Du måste kunna göra bakgrunds- och förundersökningar om dina ämnen. Ämnen måste vara lokala och tillgängliga. Ämnen måste vara nya och får inte överlappa forskningsämnen i något annat kursarbete. Intervju Syftet med intervjun är att hjälpa dig att få insikt i perspektivet hos en annan medlem av din subkultur. Observationer När vi ägnar oss åt autoetnografiskt skrivande är det viktigt att försöka återskapa de utrymmen vi besöker – med andra ord att utforska fältplatserna där vi tillbringar vår tid. Att sätta ihop allt När du försöker införliva din forskning i en slutlig artikel är det viktigt att inse att du inte kommer att använda allt.


Föregående: Fokus. Nästa: Om anarkism i New York. License Teaching Autoethnography: Personal Writing in the Classroom av Melissa Tombro är licensierad under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika 4. Dela den här boken Dela på Twitter.





kritisk linsuppsats



När du planerar för din intervju, fundera över vilken information du skulle vilja få ut av intervjun och skriv dina frågor därefter. För den här uppgiften, skriv upp minst tio frågor som du planerar att ställa till din intervjuperson. Se till att frågorna är i en ordning som är logisk. Detta gör att du kan veta vad du tänker få ut av en intervju och gör det möjligt för dig att anpassa dig när en intervjuperson oavsiktligt svarar på mer än en fråga åt gången eller delar information som du skulle vilja fråga mer om på djupet. Se till att du ställer ledande frågor snarare än frågor som kan besvaras med ett-ordssvar. Den här typen av förhör hjälper din intervjuperson att känna sig bekväm och villig att dela mer information som du sedan kan ställa uppföljningsfrågor om.


Intervjuer kan genomföras på olika sätt: genom onlinechattar, via telefon eller personligen. Varje metod har sina egna plus- och minus, så var medveten om att de kommer att ge olika produkter. Fördelen med onlineintervjuer som görs skriftligen är att de redan är skrivna åt dig, och uppgiften att skriva upp personliga intervjuer är tidskrävande. Du kommer dock att gå miste om observationsdetaljer, i någon form som inte är ansikte mot ansikte. Ta med till klassen minst en uppsättning frågor med en kort beskrivning av vem du kommer att intervjua, vad du redan vet om den personen och vad du skulle vilja lära dig av henne eller honom. I slutändan kommer du att välja två personer att intervjua och skriva frågor för varje intervju. När vi ägnar oss åt autoetnografiskt skrivande är det viktigt att försöka återskapa de utrymmen vi besöker – med andra ord att utforska fältplatserna där vi tillbringar vår tid.


Som en del av vårt större uppdrag behöver du identifiera en fältplats som kommer att vara relevant för din subkultur. Detta kan vara en plats där den möts, en plats där historia, händelse eller minne hålls. För den här uppgiften vill jag att du går in i ett utrymme eller en händelse relaterad till din subkultur och spenderar minst tjugo minuter där. Du kommer att engagera dig i en stream-of-consciousness freewrite, göra anteckningar om allt du upplever med dina fem sinnen. Som i tidigare uppdrag kommer jag sedan att be dig skapa en berättelse utifrån de detaljer du har noterat. Lita på alla dina fem sinnen för att förmedla inte bara hur rummet ser ut utan hur det känns. Syn, lukt, känsel, syn, ljud är alla viktiga att tänka på när vi försöker återskapa en miljö vi upplever för en utomstående.


Ändra inte! Skriv bara i hela tjugo minuter i utrymmet utan att ta upp din penna eller penna eller släppa tangentbordet och se vad du kommer på! Som du gjorde med tidigare uppgifter, bör du skriva den berättande versionen av dina anteckningar så nära observationstillfället som möjligt. När du försöker införliva din forskning i en slutlig uppsats är det viktigt att inse att du inte kommer att använda allt. Precis som i våra uppsatser tidigare under terminen kommer du att dra på viktiga delar av den för att göra dina större argument till delar av observationen, delar av intervjun, etc. Du bör inte försöka använda all information som du samlat in i slutuppsatsen.


Varje form av personligt och kvalitativt skrivande handlar om att göra val och skapa berättelser och undertext samtidigt som du behåller din egen röst som deltagare-observatör. Det viktigaste du kan göra är att hitta röda trådar i din forskning, identifiera dina huvudteman och använda informationen du har samlat in, kombinerat med din egen narrativa förståelse eller erfarenhet, för att skapa ditt slutstycke. Ditt slutliga dokument kommer att bli ungefär sex till tio sidor långt, med tanke på mängden data du har samlat in. Det är viktigt att ställa frågor när du går igenom den här slutliga utarbetningsprocessen, så var vänlig kontakta mig när som helst angående frågor och idéer. Eftersom jag inte är kreativ alls, bestämde jag mig för att skriva om en personlig upplevelse.


En del av den jag är idag är på grund av händelser som hände i mitt förflutna. Jag värnar om alla mina minnen från det förflutna, särskilt de med min familj. Livet var enkelt när jag var yngre och jag utnyttjade de små sakerna. Min bror Kyle, min pappa och jag slängde alla fotboll runt på gården. Det var en av de dagar då vädret var perfekt för att vara ute-blå himmel, sval bris och solen sken starkt. Min nana var inne eftersom hon inte tyckte om att vara ute när vädret var så varmt. När jag tittar igenom mitt papper kan jag se varför jag valde den berättelse jag gjorde.


Mina föräldrar är nu skilda och har varit det i ungefär åtta år och min mormor dog när jag gick i sjätte klass. När smak var ämnet för min första uppsats var den här händelsen det första jag tänkte på. Den här historien handlar inte bara om historien om min första tand som tappades utan den har en familjekänsla som jag saknar. Jag ser tillbaka på de dagar då livet verkade så enkelt och det enda som kunde göra mig upprörd var om jag ramlade och skadade mig själv. Livets verklighet tänker man inte på i ung ålder. Hon gjorde alltid små snacks och utsökt mat att äta.


Majsbröd var hennes specialitet. Nu när båda dessa människor inte finns i mitt liv längre, att skriva en berättelse med dem båda inblandade tar tillbaka de tider jag saknar mest. Min Nana hade en stor inverkan i mitt liv. Hon var verkligen den enda mormor jag hade eftersom min mamma inte riktigt pratar med sin mamma eller pappa. När hon växte upp skulle hon skämma bort min bror och jag gillar galet. Jul och födelsedagar var alltid på topp. Min favoritsak med henne var hennes matlagning, särskilt majsbröd. Jag vet inte hur hon gjorde det eller vad hon använde men det var det bästa majsbrödet jag någonsin smakat i hela mitt liv. Varje gång jag kom över bad jag henne göra det åt mig. Till denna dag varje gång jag äter majsbröd tänker jag på min Nana och jämför smaken med hennes. Smak för mig är fylld med familjeminnen.


De här två exemplen, glass och majsbröd, påminner mig alltid om de två personer som jag önskar fortfarande fanns i mitt liv. Det är lätt att skriva om min familj eftersom det är ett kärt minne jag har och jag förstår fullt ut varför jag valde det ämne jag gjorde för den här uppsatsen. Jag är en familjeorienterad person. Jag värnar om mina minnen. Synen är nog det viktigaste sinnet för mig. Jag använder den varje dag. Jag vet inte hur jag skulle kunna leva mitt liv om jag inte kunde se. Jag skulle inte kunna lägga märke till hur en solnedgång ser ut och färgerna på himlen. Jag skulle inte kunna känna igen ett bekant ansikte som min mamma eller en vän.


Jag skulle inte kunna se synen av en strand eller ett berg. Dessa saker ger glädje i mitt liv. I min uppsats för syn, skrev jag om en resa som min pojkvän och jag tog till Niagarafallen, en av de vackraste platserna jag någonsin sett. Det var som att jag stod i en dröm eftersom synen var så vacker och överväldigande. Även om orden jag sa inte går att jämföra med hur det såg ut beskrev jag min första första reaktion när jag gick runt och lade märke till min omgivning. Allt var täckt av is och snö. Det var den vackraste plats jag någonsin sett med mina ögon. Det såg ut som att folk bara täckte platsen med pulversocker och kristaller.


För att verkligen stödja orden i min uppsats om syn använde jag genren av en scrapbooksida för att skriva om denna mening. Jag tyckte att det var riktigt svårt att använda rätt ord för att beskriva vad jag såg. Med hjälp av en klippbokssida kunde jag lägga till bilder så att min publik verkligen skulle kunna titta på vad jag beskrev och såg. Jag tycker om att göra scrapbook-sidor och böcker så det här var lätt för mig. Jag gillar att fånga varje resa eller minne på film och sätta ihop bilder till klippböcker. Jag skulle säga att jag har ungefär fyra klippböcker jag har gjort och jag håller på med en nu. Jag känner att det är det bästa sättet att gå tillbaka och verkligen minnas ett visst minne eller en händelse i mitt liv.


Resan till Niagarafallen var otrolig. Att göra klippboken var en startpunkt för att skapa ett helt album med mina bilder från resan. När jag tittar på mina bilder från resan är orden fortfarande borta för mig eftersom jag inte kan hitta de rätta orden för att beskriva vad jag verkligen tittade på. Att skriva mitt papper var svårt eftersom jag försökte beskriva synen jag såg och orden kunde inte fånga det jag beskrev. Här är ett exempel från min uppsats. Ljus från den kanadensiska sidan lyste upp fallen i nyanser av blått, rött, gult och orange. Det var så vackert. Det var mycket dimma från fall och med reflektionen av ljusen gnistrade det i luften som en miljon diamanter.


Bilderna jag tog visar inte den syn jag såg med mina ögon. Synen av fallen som lyser upp på natten var överväldigande av skönhet. Jag trodde att sådana här sevärdheter bara var bilder av drömmar eller filmer. Jag trodde aldrig att jag skulle få se en syn av den här storleken. Efter att ha åkt på den här resan och sedan skrivit en uppsats om den insåg jag hur mycket jag utnyttjar min omgivning. Människor från Niagara Falls, New York och Kanada är vana vid att se fallen ofta och tappar uppskattningen något för det. Jag skulle också kunna säga det om att bo bland många berg eller Susquehannafloden. När jag växte upp var jag omgiven av dessa vackra landmärken. Jag tänker ibland för mig själv, ja de är vackra men jag skulle hellre vara på en strand. Efter att ha skrivit mitt papper kunde jag dock uppskatta allt jag ser.


När jag tittade tillbaka på mitt papper insåg jag det igen. Jag älskar där jag växte upp och de välbekanta landmärkena för mig. Jag kunde inte föreställa mig att bo på slättlandet med ingenting som liknar berg runt omkring. Bergen är vackra, de påminner mig om hemmet. Jag brinner för min omgivning. Jag är kär i att ta bilder. Min uppsats för lukt var förmodligen den svåraste för mig att skriva. Jag kunde inte komma på ett tillräckligt bra ämne att utöka och skriva om till min peer-redaktör. Jag vet hur mycket jag älskade doften av hembakade kakor, tacksägelsemiddagar, vissa parfymer och mer men jag visste inte vad jag skulle skriva om. Ämnet jag valde att skriva om kom från en av mina rumskamrater när hon läste en tidning och tänkte på mig.


Det var något som väckte mitt intresse direkt. Jag älskar att läsa om små saker som fångar min uppmärksamhet och den här tyckte jag var intressant och min partner skulle också uppskatta. Vem kunde ha trott att denna friskt doftande frukt med sin antydan av en mild sötma och bitterhet skulle göra din kvinnliga partner så upphetsad? Jag fastnade automatiskt för varför gurkor och andra livsmedel ökade njutningen under sexuella möten. Jag läser alltid om många små fakta jag hör eller ser av deras catchy titlar och jag känner att det är därför jag skrev den här uppsatsen.


En av de mest intressanta fakta som jag älskar med vårt luktsinne är hur jag kan relatera det tillbaka till ett minne. I mitt blogginlägg skrev jag om hemmet och dess välbekanta dofter. Tropiska ljus som brinner påminner mig om hemmet. Dessa två saker, när jag luktar på dem offentligt, får alltid tankarna att springa tillbaka till en tid hemma. Min mamma älskar att baka när hon har en ledig stund eller är mellan jobbet. Det är inte en ovanlig händelse när mitt hus luktar kakor, brownies, kanelbullar eller andra typer av bakverk. Det luktar inte bara underbart, men när jag är här uppe i skolan, borta från hemmet, och luktar på folk som bakar snacks i källaren, så önskar det att jag var hemma.


Tillsammans med bakning har min mamma alltid ljus som brinner. Dofterna är oftast tropiska och fruktiga. Doften av tropisk frukt påminner henne om stranden, som är en plats hon ofta drömmer om. Vissa människor klagar på att det luktar för starkt men jag tänker bara på min mamma. Det är sorgligt att tänka på men när min mamma går bort kommer dessa dofter att vara de jag kommer att ha runt mitt eget hus. Jag tycker om att baka som min mamma gör och kommer att baka godsaker på lediga stunder bara för att minnas henne. Eller så kommer jag att ha ett tropiskt doftljus som brinner för att hålla henne vid liv för mig. Vissa lukter som dessa exempel är starka minnen av min mamma. Eftersom det har varit hon, min bror och jag ett tag, är hon min enda sanna förebild.


Att vara borta från skolan och känna lukten av dessa dofter påminner mig om henne och jag vill bli som hon en dag. Dessa dofter för tillbaka minnen jag vårdar hemifrån. Jag är nyfiken. Touch är ett av mina favoritsinnen. Jag säger detta för att när jag är ledsen vill jag bara ha en kram från en vän eller familjemedlem. Att hålla hand med min pojkvän är en annan sak med beröring som jag uppskattar. Beröring är viktigt för mig. När jag växte upp var min familj väldigt känslig. Jag menar att vi alltid kramas när vi hälsar på varandra och när vi går. När vi pratar med varandra använder vi våra händer och rör vid personen för att se till att de är uppmärksamma.


Jag använder mina händer och känselförnimmelse för att säkerställa att personen jag pratar med lyssnar på mig. Vissa människor tycker att det här är konstigt eftersom de inte är vana vid det men det är något jag har vuxit upp i och inte inser att jag gör det. Jag insåg inte hur stor inverkan beröring hade i mitt liv. Jag skulle inte säga att det är den viktigaste men det är den jag älskar mest. Jag finner tröst i känslan av saker. I en av mina bloggar nämnde jag känslan av min säng. Jag älskar att bara ligga där i timmar. Jag älskar komforten i min säng. Känslan av det när jag sjunker ner i min säng är så avkopplande. Sängarna i skolan har inte samma effekt. I skolan var jag tvungen att köpa skumgummi för att försöka återskapa känslan av min bekväma säng, men jag blev snabbt besviken när det inte var som min säng hemma.


För min uppsats om beröring känner jag att jag tog en annan syn på beröring. Jag valde våld i hemmet som mitt ämne och tyckte att det var väldigt intressant. Jag har lärt mig om det här ämnet tidigare i psykologiklasser, så jag känner att det är därför jag valde det här ämnet. Jag känner också att jag valde detta ämne eftersom min mamma var i ett våldsamt förhållande när hon var yngre.

No comments:

Post a Comment