Friday, January 7, 2022

Uc uppsatser exempel

Uc uppsatser exempel



Ett exempel var när en grupp elever vände sig till mig angående bristen på en låtsaskurs på vår skola, uc uppsatser exempel. För att beskriva en berättelse, organisera ditt BEABIES-innehåll i tre avsnitt:. För att lära mig om mat som förbättrar mina organfunktioner och immunförsvar, äter jag nu yoghurt regelbundet för det dagliga intaget av probiotika för att underlätta min matsmältning. Jag hittade syfte, existerande för att främja ledarskap inom andra och övervaka genomförandet av ett evenemang. För en 10-åring var detta en skrämmande idé. Hon också uc uppsatser exempel tennis och har dansat sedan hon var liten.





Över 90 % av våra elever går in på en eller flera av sina tre bästa skolor



Heads-up: Detta är i grunden en snabbkurs i UC-applikationen. För den längre versionen, kolla in min faktiska kurs, länkad nedan. Det är dessa element som UC-läsare letar efter när de utvärderar din ansökan. Prestanda i och antal kurser utöver lägsta A-G-krav. Behörighet endast i lokal sammanhang ELC CA-invånare. Enastående prestation inom ett eller flera akademiska ämnesområden. Akademisk prestation i ljuset av livserfarenheter. Mer detaljer om dessa här. Den gyllene frågan.


Ditt mål med dessa uppmaningar är att göra tre saker:. Stick ut på ett bra sätt från andra studenter som söker från uc uppsatser exempel skola. Viktigast av allt koppla tillbaka till punkterna för omfattande granskning. Din UC-aktivitetslista är ett bra ställe att börja. Din UC-aktivitetslista Enligt min åsikt är det bästa stället att hitta dina ämnen. Det kan du göra genom att klicka här. Till exempel bör du undvika dessa ämnen? Med det sagt, här är The Big Game PIQ, där författaren antingen vinner spelet! Eller mer sannolikt förlorar spelet, men lär sig en viktig livslektion och fortsätter till winatlife. The Mission Trip PIQ, där författaren tar en resa till ett främmande land och i slutändan lär sig en av tre saker: a hur mycket de har att vara tacksamma för, b hur galet det är att människor som lever under extremt svåra omständigheter fortfarande kan vara lyckliga, uc uppsatser exempel c medan de till en början gick dit och förväntade sig att undervisa, vad som istället hände var precis tvärtom du får var jag är på väg hit.


Uppmaning: Beskriv ett exempel på din erfarenhet av ledarskap där du har påverkat andra positivt, hjälpt till att lösa tvister eller bidragit till gruppinsatser över tid. Tips: Att skriva för det här ämnet är ett bra sätt att starta din ansökan. Det finns så många sätt att visa ledarskap – kanske du tog på dig ett stort ansvar i din familj, till exempel, eller så kanske du identifierade ett behov i din skola eller gemenskap och arbetade för att göra något åt ​​det. Uppmaning: Varje person har en kreativ sida, och den kan uttryckas på många sätt: problemlösning, originellt och innovativt tänkande och konstnärligt, uc uppsatser exempel, för att nämna några. Beskriv hur du uttrycker din kreativa sida. UC:erna är intresserade av mer än bara dina akademiker, och detta kan vara en bra chans att skapa variation i din ansökan.


Uppmaning: Vad uc uppsatser exempel du säger är din största talang eller skicklighet? Hur har du utvecklat och visat den talangen över tid? För chansen är att din GPA och kursstränghet redan visar det. Annars kan din PIQ låta supergenerell. Visa hur volleyboll har lärt dig det. Uppmaning: Beskriv hur du har utnyttjat en betydande utbildningsmöjlighet eller arbetat för att övervinna en utbildningsbarriär som du har ställts inför? Uppmaning: Beskriv den viktigaste utmaningen du har ställts inför och de steg du har tagit för att övervinna denna utmaning.


Hur har denna utmaning påverkat dina akademiska prestationer? Tips: Vissa ämnen är starkare än andra när det kommer till den här uppmaningen. Rasism, sexism, brottslighet, våld, uc uppsatser exempel, fysiskt handikapp, uc uppsatser exempel. Hur en svår familjesituation fick dig att ta på dig mer ansvar. Mer om detta i nästa lektion. Ett sista tips: Se till att ta upp hur utmaningen påverkade din akademiker eftersom uppmaningen frågar om detta. Uppmaning: Tänk på ett akademiskt ämne som inspirerar dig. Tips: Detta är en bra uppmaning att överväga, uc uppsatser exempel. Uppmaning: Vad har du gjort för att göra din skola eller ditt samhälle till en bättre plats?


Tips: Detta är ytterligare en uppmaning att starkt överväga. Kan du tänka dig några sätt du har? Eller flera sätt? Fråga: Utöver det som redan har delats i din ansökan, vad tror du gör att du sticker ut som en stark kandidat för antagning till University of California? Hur är det med din intellektuella sida? Fråga dig själv: Upprepar jag mig själv? Kanske visar din GPA och kursbelastning redan det; i så fall, hitta något annat att betona. Överväg att kombinera liknande ämnen så att du kan frigöra utrymme för att skriva om något annat med en annan uppmaning. En helt okej volontär-PIQ, till exempel, kommer att lägga till mer till din ansökan än en sekund Uc uppsatser exempel på din kärlek till till exempel kodning. På tal om det Fråga dig själv: Visar jag variation? Om datavetenskap är din grej, se till att inte alla fyra av dina PIQ:er handlar om teknikrelaterade ämnen.


Behandla dina ämnen som en spellista, uc uppsatser exempel. Din UC-läsare kommer sannolikt att läsa dessa i ordning efter uc uppsatser exempel, så börja med ett ämne som gör starkt intryck och gå sedan vidare därefter. Om ett ämne t.ex. Fråga dig själv: Är varje ämne kopplat till minst en av mina aktiviteter? I så fall bra! Om inte, kan det vara så att ditt ämne är för vagt. Och slutligen:. Kopplar varje ämne på något sätt tillbaka till åtminstone en av punkterna i en omfattande översyn? Beskriv ett exempel på din erfarenhet av ledarskap där du har påverkat andra positivt, hjälpt till att lösa tvister eller bidragit till gruppinsatser över tid.


Bestäm en struktur. Fokuserar ditt BEABIES-innehåll på en speciell utmaning du ställts inför, vad du gjorde åt det, uc uppsatser exempel, uc uppsatser exempel vad du lärde dig? Fokuserar ditt innehåll på några olika erfarenheter och problem som lärde dig olika värderingar och insikter om ledarskap? För att beskriva en berättelse, organisera ditt BEABIES-innehåll i tre avsnitt:. Vad jag gjorde åt det Vad jag gjorde och påverkan jag hade kolumner. Fundera över och skriv ner hur olika handlingar knyter an till och lärde dig om olika värderingar och insikter kring ledarskap. Dessa kan bli dina kroppsstycken. Så om du till exempel skriver ett ordintro så har du ord kvar. Uppenbarligen, ju färre exempel, desto djupare kan du gå, uc uppsatser exempel.


Ju mer du har, desto bredare kan du gå med andra ord, du kan visa mer variation. UC Prompt 1 exempeluppsats: Ming Ji Restaurant. När jag utvecklades mer i den här rollen blev jag en nyckelsten för servitörerna. Jag lärde dem hur man på rätt sätt kan delta i grupper av missnöjda kunder och grunderna för kundservice. Följaktligen skaffade jag mig organisatoriska vanor och pratade mer flytande för att lösa problem. Jag utvecklade bättre strategier för att påskynda hemleveranser och inom restaurangservice, uc uppsatser exempel. Det implanterade en stark arbetsmoral uc uppsatser exempel som påminner mig om de hårt arbetande bönderna i mina tidigare generationer.


Jag tror på att uppnå effektivitet och produktivitet i arbetsmiljön mellan medarbetare och chef, uc uppsatser exempel, det kräver inte bara en chefs fasthet och uppmärksamhet, utan också en ledares empati och vision. Att arbeta igenom de många aspekterna av ett litet företag har lärt mig nyckelrollen för små grupper i ett system, och jag tillämpade detta utanför restaurangens väggar. Som ett resultat av mina år som arbetat för min familjerestaurang kan man tro att jag skulle vilja bli entreprenör. Men i verkligheten ser jag mig själv som en ingenjör, eftersom jag tror att båda kräver anpassningsförmåga, uthållighet, hängivenhet och strategi för att lyckas inom detta område. I stycke 1 definierar författaren ledarskap på ett okonventionellt sätt. Du kan leda i din familj eller genom arbetet.


Den här studenten antogs och gick till slut på UC Berkeley, förresten. I punkt 3 delar han med sig av vad han lärt sig, uc uppsatser exempel. I paragraf 4, uc uppsatser exempel, han beskriver hur han tillämpade dessa lärdomar på annat håll. Han lyfter till och med fram några i den sista meningen: anpassningsförmåga, uthållighet, hängivenhet och strategi. Han kopplar även dessa till sin framtida karriär. Slutligen gör den tydliga strukturen denna PIQ superlätt att läsa. Lägg faktiskt märke till hur du kan läsa den första meningen i varje stycke högt, och det skapar en kort version av hela berättelsen. Läs de första meningarna igen för att se vad jag menar. Hur man skriver en uppsats för UC Prompt For Prompt 2 Jag rekommenderar Uncommon Connections Exercise:. Föreställ dig vad någon annan som skriver en uppsats om samma ämne kan skriva om – i synnerhet, uc uppsatser exempel, vilka värderingar den personen kan betona?


För att ge dig några idéer om vilka värden andra kan skriva om, uc uppsatser exempel, använd övningen Värderingar.





uppsats om överbefolkning



Vad har du gjort för att göra din skola eller ditt samhälle till en bättre plats? Prompt 8 av de nya UC Personal Insight Questions är ganska öppen och därför kan det vara lite svårt att komma på ett ämne. Nedan finns ett UC-uppsatsexempel för prompt 8 som en inspirationskälla. För en ganska solid riktning, ta en titt på min Hur man skriver UC-uppsatsersguiden för UC-uppsatserna. UC Personal Insight Essay Exempel , UC Personal Insight Essay Guide. Hallå där! Få rådgivning om antagning till högskola, coachning för högskoleansökningar och gratis uppsatstips från Ivy League-utexaminerade. När jag coachar barn i grundskolan på idrottsläger, berömmer jag först deras insats innan jag framför kritik. Punkt 1: Han har en krok — han skriker på sin bästa vän, och sedan ger han ett kort sammanhang, precis tillräckligt för att informera oss utan att spåra ur oss.


Stycke 2: Man kan säga att stycke 2 handlar om att erbjuda mer sammanhang för hur vi nådde detta känslomässigt klimaktiska ögonblick som fungerade som kroken. Paragrafen nämner också en ursäkt, vilket är ett tecken på förändring. Ännu bättre, punkt tre gör ytterligare två saker med sin slutsats: För det första löser den den ursprungliga konflikten och vi får veta vad som hände med Serj. Och för det andra använder den faktiskt en personlig berättelse för att diskutera fritidsaktiviteter, men utan att vara hårdhänt. Men din aktivitetslista kan innehålla alla stora vinster och viktiga titlar under ditt bälte. Uppsatsen är en chans för dig att humanisera dem och att visa introspektion. Det gör Arman genom att visa hur han gjorde ett misstag och rättade till det. Det visar att han förstår hur han svarar på frågan – genom att diskutera två immateriella aspekter av ledarskap, ärlighet och empati.


Här är återigen fråga 2, med anteckningar från UC Admissions-webbplatsen om hur man tänker kring det:. Saker att tänka på: Vad betyder kreativitet för dig? Har du en kreativ förmåga som är viktig för dig? Vad har du kunnat göra med den färdigheten? Om du använde kreativitet för att lösa ett problem, vad var din lösning? Vilka är stegen du tog för att lösa problemet? Hur påverkar din kreativitet dina beslut i eller utanför klassrummet? Är din kreativitet relaterad till ditt huvudämne eller en framtida karriär? I tolv år har jag tillbringat mina helger och somrar med att göra keramik och måla på bygdegården och när jag behöver stressa ner skissar jag ofta.


Dessa kan verka som privata handlingar för självuttryck. Men de har påverkat hur jag löser problem, särskilt i mitt hållbarhetsarbete. Med hjälp av en lärare i naturvetenskap grundade jag Water Conservation Club och satte mig för att engagera mina kamrater. Konsten visade sig vara ovärderlig i dessa projekt. Det första initiativet vi provade var ett kalenderinitiativ för grundskoleelever. Jag besökte klassrum, pratade om återvinning, miljövänlighet och ren energi och bad sedan första-, andra- och tredjeklassare att rita bilder på hur de kunde leva mer hållbart. Deras teckningar visade dem plocka skräp, spara vatten, till och med gå på en vandringstur med sina familjer istället för att flyga över landet på semester.


Deras föräldrar ordnade samåkning, de använder överblivet vatten för att vattna klassväxterna och återvinna papper och plast. Det följde en antropomorfiserad vattendroppe som gick runt i staden och såg de olika sätt som människor slösar vatten på, vilket påverkade hans reservoarhem. Gemenskapens medlemmar inser så småningom sina missgärningar och arbetar för att spara vatten genom att ta kortare duschar, stänga av vattnet i diskbänken och tvätta fulla laster. I båda fallen kunde jag ha pratat med klassrum med hjälp av en svarta tavla eller en PowerPoint. Men att ta in min benägenhet för konst i bilden hjälpte mig att nå unga människor som annars kanske skulle ha blivit glamorösa. Hon nådde denna struktur organiskt, med sitt första utkast, och det kan fungera som ytterligare en modell för hur man ska svara på dessa frågor.


Allt hon behöver är att påminna oss om att utan hennes konstvana skulle det ha varit tråkigare projekt. Maria skulle också kunna prata om sitt blivande huvudämne eller hur hon vill utnyttja konsten i den, men när hon nådde den här versionen av uppsatsen läses den som komplett och uppfylld i sin egen rätt. Här är återigen fråga 3, med anteckningar från UC Admissions-webbplatsen om hur man tänker kring det:. Varför är denna talang eller färdighet meningsfull för dig? Kommer talangen naturligt eller har du arbetat hårt för att utveckla denna färdighet eller talang?


Ger din talang eller skicklighet dig möjligheter i eller utanför klassrummet? Om så är fallet, vilka är de och hur passar de in i ditt schema? Men en dag i mellanstadiet frågade jag min pappa hur det fungerade. Den sommaren fick min pappa reda på ett gratisprogram på ett lokalt universitet på lördagar. Det skulle lära dig grunderna om datorer, inklusive hur man kodar. Ända sedan dess har jag lärt mig om kodning så mycket jag kunnat. Min gymnasieskola har ingen datavetenskapsklass, men jag begärde att min skola skulle låta mig skriva in mig i några klasser om teknik och samhälle, inklusive introduktion till datavetenskap, på en community college. Jag har också använt resurser som generalförsamlingen för att självlära. Jag började älska att arbeta med datorer och kodning eftersom varje problem jag var tvungen att lösa går till att bygga något.


Jag studerade också design och grafik på egen hand och använde kombinationen av dessa färdigheter för att skapa webbplatser för vänner, familj och lokala företag. Även om det inte är en formell fritidsaktivitet, är det mitt fritidsjobb. Hon börjar med att berätta lite om vad hon fick ta för givet som ung, och påpekar sedan att hon drev mot kärnan i att verkligen ta det för givet. Punkterna 2 och 3: Detta avsnitt visar tillväxten och förändringen vi letar efter mitt i en uppsats. alla sätt hon arbetade hårt för att komma till denna plats.


Här är återigen fråga 4, med anteckningar från UC Admissions-webbplatsen om hur man tänker kring det:. Saker att tänka på: En utbildningsmöjlighet kan vara allt som har ett mervärde till din utbildningserfarenhet och som bättre förbereder dig för college. Vilka personliga egenskaper eller färdigheter använde du för att övervinna denna utmaning? Hur hjälpte det att övervinna denna barriär att forma vem du är idag? Sommaren efter nian fick jag chansen att gå ett förskoleprogram i North Carolina. Det var en speciell möjlighet eftersom jag aldrig tidigare varit i USA och jag visste att jag ville gå på college i USA. Jag har vuxit upp runt om i världen, i Indien, USA. Men det här programmet hade några platser för internationella studenter, och jag valdes ut att delta.


Studenter gick en kurs på högskolenivå i tre veckor. Under dessa veckor läste jag tänkare och författare och tittade på filmer och lyssnade på musik av artister som jag aldrig hade hört talas om, från Philip K. Dick till Jean Baudrillard till Kraftwerk. Som en produkt av ett skolsystem där matematik och naturvetenskap är prissatt över humaniora, var jag tvungen att övertyga mina föräldrar om att studera filosofi i böcker och filmer var ett bra sätt att tillbringa sommaren, och jag kom tillbaka personligen säker på att det hade varit. Jag kunde nu se stora teman och mening i populärkulturen och i de böcker jag läste. Och innan var jag osäker på hur jag skulle integrera mitt intresse för saker som andra människor tyckte var abstrakta: religion, filosofi, historia, böcker och film.


Min sommarklass visade mig att idéer som religion och filosofi kan fungera som linser för att analysera det förflutna och populärkulturen, eller som det material vi använder när vi skriver böcker eller gör filmer. Jag skulle vilja fortsätta den här resan med tvärvetenskapliga studier på college, eventuellt att bli professor. Programmet jag deltog i markerade början på min visshet om denna väg. Punkt 1: Detta stycke handlar om vem-vad-när-var-varför. Punkt 2: Detta stycke visar mer detaljer om programmet. Han ger precis tillräckligt med information – tre namn och en fras som används av professorn – för att visa att han var mentalt närvarande och, ännu viktigare, intellektuellt rörd av kursen.


Paragraf 3: Nu kommer vi in ​​på köttet av varför det Karan lärde sig betydde något för honom - den förändringen och tillväxten. Han ger flera specifika takeaways: han upptäckte värdet av humaniora och lärde sig om vad tvärvetenskapliga studier betyder. Återigen, hans konkrethet när han diskuterar abstrakta ämnen fungerar till hans fördel. Punkt 4: Karan avslutar effektivt och berättar att sommaren har format hans professionella ambitioner. Det svarar tydligt på frågan om hur han utnyttjade möjligheten. Det finns några andra små saker som Karan gjorde som är värda att lägga märke till. Han uppmärksammade – medvetet eller omedvetet – språket i frågan, som skilde mellan möjligheter och barriärer.


Han valde att skriva om en möjlighet, vilket innebär privilegium; hans föräldrar kan ha betalat för detta program. Här är återigen fråga 5, med anteckningar från UC Admissions-webbplatsen om hur man tänker kring det:. Saker att tänka på: En utmaning kan vara personlig eller något du har ställts inför i ditt samhälle eller skola. Varför var utmaningen viktig för dig? Fick du stöd från någon annan eller skötte du det ensam? Det var i oktober mitt yngre år när min mamma fick veta att hon hade bröstcancer. Det var skrämmande. Jag gick utmattad till skolan, hjälpte till med ärenden och försökte jonglera med lektioner och extrakurser. Min energi började tappa, liksom mina betyg.


Oväntat var det tennis som hjälpte mig att övervinna denna akademiskt och personligt utmanande period. Sedan jag var sex år har min dröm varit att vinna en tennisturnering. Men jag kämpade med konkurrenstrycket. Jag förebådade min förlust innan en match och lät nerverna ta över. Min kropp darrade; det var svårt att andas. I slutet av mellanstadiet uppvägde mina förluster mina vinster och jag trodde inte längre på mig själv. Jag förklarade min oro i hopp om att han kunde fixa dem. Så här vinner du. Råden var nästan irriterande enkla.


Och ändå, hans Zen-liknande filosofi emanerade varje gång han tittade från sidlinjen. Han försökte få mig att njuta av tennis eftersom jag inte hade kunnat på flera år. Jag vann mer, men inte en hel turnering. Ännu viktigare, jag tog det nya perspektivet utanför banan, till AP English, min tuffaste klass, när mina tankar alltid vandrade till min mamma. Det tog mig en enorm ansträngning att skriva uppsatser och förstå materialet. Jag var så utspridd att min lärare rådde mig att hoppa av klassen. Jag stannade i klassen, fokuserade på varje steg, förbättrade mig gradvis och fick till slut en fyra på AP-provet. När skolan var ute fick jag min belöning: jag kunde komma hem och sitta bredvid min mamma och bara vara med henne en stund. Hennes nyckelidé kommer på ett oväntat ställe, mitt i uppsatsen.


Men sedan artikulerar hon snabbt och tydligt hur det visade sig för henne - låg energi, utmattning. Punkt 2: Det här stycket har ett tydligt avhandlingsuttalande – tennis hjälpte henne – och backar sedan in i lite sammanhang om tennis, vilket är nödvändigt för att vi ska förstå resten av uppsatsen. Den formulerar också ett mål – att vinna en turnering – som i det här fallet slutar som en röd sill. Punkterna 3 och 4: I dessa stycken ser vi tillväxt och förändring. Stycke 5: Detta avslutande stycke binder mycket tydligt, men inte hårt, samman alla tre utmaningarna, och berättar hur tennisfilosofin tjänade henne genom hennes skolproblem. En av de svåraste sakerna med att svara på utmaningsfrågan är risken för klyscha.


Ofta när vi står inför stora utmaningar – sjukdom, sorg, förlust, ångest etc – har vi att göra med känslor utanför språkets räckvidd. Det betyder att språket vi använder för att prata om det, med andra människor, med terapeuter och i en uppsats, kan låta som plattityder. Maria gör ett bra jobb här med att erkänna att orden hennes tränare gav henne inte räckte. Här är återigen fråga 6, med anteckningar från UC Admissions-webbplatsen om hur man tänker kring det:. Om det gäller dig, vad har du gjort för att främja det intresset? Har du kunnat fortsätta kurser på högre nivå i detta ämne, AP, IB, högskola eller universitetsarbete?


Blir du inspirerad att fortsätta detta ämne på UC, och hur kan du göra det? Nadia har ett starkt svar på denna fråga som vi kommer att använda som exempel:. Det akademiska ämne som jag hämtar mest inspiration från är USA:s regering och politik. Mitt intresse för ämnet uppmuntrade mig att anmäla mig till kursen Advanced Placement. Ett av de ämnen som diskuterades som talade mest till mig är kraften i politiskt deltagande. Där tillbringade jag fyra månader med att svara på telefonsamtal, arkivera papper och läsa brev, och jag lärde mig vikten av samhällsrelationer, sociala färdigheter och organisatoriska färdigheter som behövs för att trivas i politiken.


Mina arbetsuppgifter liknade min praktik, där jag tog upp klagomål från studenter och modererade dem direkt till administrationen. Ett exempel var när en grupp elever vände sig till mig angående bristen på en låtsaskurs på vår skola. Jag samlade in namnunderskrifter, skrev ett förfrågningsbrev och tog ärendet till rektorn. Mitt deltagande i samhället ledde till att skolan erbjöd en skenkurs för alla mellan- och gymnasieelever. Vid University of California har jag för avsikt att studera statsvetenskap för att öka min förståelse av politik och varje individs inverkan på beslutsfattande.


Dessutom är jag tvungen att delta i studentregeringen när jag accepterar UC-skolor för att utöva mina intressen i en mycket större och mångfaldig gemenskap av studenter. Ibland är det rätt val att använda ett dramatiskt språk för att prata om en dramatisk fråga. Hon utvecklade ett intresse för politik och fortsatte att jaga den karriären. Punkt 1: Detta är ett exempel på en uppsats som inleds med sitt avhandlingsutlåtande. Hon berättar också att hennes intresse härrörde från skärningspunkten mellan teori och tillämpning i verkligheten, vilket betyder att vi kan förvänta oss att hennes uppsats diskuterar politikens verkliga tillämpning. Punkterna 2 och 3: Och det gör det verkligen! I stycke 2 berättar Nadia om att arbeta för Dababneh och i det följande stycket om sitt elevrådsarbete.


Att ge oss två olika upplevelser är bra eftersom det visar ett mönster av intresse för ämnet. Det säger antagningskommittén inte bara att det skedde förändring och tillväxt, att nyckelkvaliteten i mitten av uppsatsen måste förmedla, utan också att Nadia är medveten om den förändringen och tillväxten och kan göra narrativ mening om det. Stycke 4: Nadia avslutar med en naturlig spin-it-forward-tagning. På UC planerar hon att fortsätta med dessa intressen och hon vet precis hur. Men den här uppsatsen är perfekt när det gäller att svara på frågan ärligt och med bra energi. Här är återigen fråga 7, med anteckningar från UC Admissions-webbplatsen om hur man tänker kring det:. Saker att tänka på: Tänk på gemenskap som en term som kan omfatta en grupp, ett team eller en plats - som din gymnasieskola, hemstad eller hem. Du kan definiera gemenskapen som du tycker är lämplig, bara se till att du pratar om din roll i den gemenskapen.


Fanns det ett problem som du ville åtgärda i din gemenskap? Varför blev du inspirerad att agera? Vad har du lärt dig av din insats? Hur gynnade dina handlingar andra, samhället i stort eller båda? Arbetade du ensam eller tillsammans med andra för att initiera förändring i ditt samhälle? Under större delen av min barndom var jag överviktig. Det tog två år att tappa inte bara vikten utan också smärtan som följde med att vara en paria. Jag ville inte att någon annan skulle drabbas av den fysiska och psykiska smärta som jag fick utstå som ett överviktigt barn. För att sprida medvetenhet om barnfetma var jag med och grundade Healthy Kids-klubben, som anordnar insamlingar och bjuder in gästföreläsare för att utbilda elever om hjärtsjukdomar och diabetes tidigt, samt hur dessa sjukdomar följer in i vuxen ålder och förvärras med åldern.


Vi arbetade för att få hälsosammare mellanmål i skolan, förbjöd framgångsrikt viss skräpmat som chips och läsk, och träffade regelbundet cafeterianpersonal för att säkerställa att hälsosamvetet mat finns kvar på menyn. I mitt yngre år registrerade vi organisationen som en c 3 ideell organisation. Min egen erfarenhet ledde till att jag grundade gruppen och fortsätter att informera om våra presentationer. Vid varje pass med ungdomar berättar jag min egen historia. Möjligheten att visa eleverna bilder på mig själv från fem år sedan, att inte kunna idrotta eller delta i idrott på grund av astma, och nu kapten för ett universitetslag, gör att jag kan få kontakt med elever på en personlig nivå. När jag reser till college kommer jag att se till att Healthy Kids Foundation förblir en närvaro i mina gymnasiekorridorer, och jag hoppas kunna skapa ett kapitel av det vid University of California, där jag kan dra nytta av collegestudenter för att fungera som volontärer, sprida budskapet i ännu fler samhällen.


Lägg märke till att hon i den här uppsatsen blev ganska personlig, vilket gör den hypereffektiva akademikerfrågan mer hållbar. Att prata om sin egen sårbarhet tjänar också ett annat syfte: det ger henne ödmjukhet i en fråga som ofta kan inbjuda till en känsla av frälsarliknande arrogans. Med andra ord, du bör försöka utnyttja en global fråga och ta upp hur du hanterade den lokalt. Punkterna 2 och 3: Dessa stycken dokumenterar och beskriver vad Nadia gjorde i gruppen. Hennes varumärkeseffektivitet är tillbaka här. Punkt 4: Nadia avslutar detta med att återvända till sin personliga berättelse, som boksluter uppsatsen på ett bra sätt, och sedan gör hon också det hon gjorde i akademikerfrågan och vrider sitt intresse framåt.


Här är återigen fråga 8, med anteckningar från UC Admissions-webbplatsen om hur man tänker kring det:. Vad har du inte delat med oss ​​som kommer att lyfta fram en färdighet, talang, utmaning eller möjlighet som du tror kommer att hjälpa oss att lära känna dig bättre? Ur din synvinkel, vad tycker du gör dig till ett utmärkt val för UC? Till exempel har jag hört många armenier uttrycka allvarligt ogillande över att armenier som min mamma gifter sig med odars, det vill säga utlänningar. Tyvärr förolämpar detta sätt att tänka mitt stolta mexikansk-amerikanska arv och får mig att undra om jag är en skam eller till och med en börda för mitt samhälle.


Denna tankeprocess sträcker sig till mina relationer med andra. Jag undrar ofta om ras spelar in i hur människor interagerar med mig. Men det dåliga har ibland vägt tyngre än det goda, vilket fått mitt självförtroende att rasa. Jag hoppas kunna utveckla en mer positiv självuppfattning vid University of California genom interaktioner med olika studenter och genom att studera mina två arv på ett sätt som jag inte kan i gymnasiet. Genom klasser i etniska studier – av vilka många var banbrytande vid UC-skolor – och fritidsgrupper tror jag att jag kan ha fler samtal om ras som hittills inte varit möjliga i mitt liv. Genom att lära av professorer och andra studentledare kommer jag att kunna underlätta komplexa, men ändå nödvändiga konversationer om ras för andra, i sin tur, så att medlemmar i min collegegemenskap känner sig integrerade och uppskattade för sina olikheter.


I en annan av sina essäer, frågan om akademisk passion, fråga 6, diskuterade han sitt intresse för kulturstudier och globala identiteter. I det här fallet har Arman satt upp ett begrepp – hans outsiderstatus – i punkt 1, och han använder punkt 2 för att kortfatta det, och erkänner vad hans läsare kanske tänker. Paragraf 3: Nu snurrar Arman saker framåt, och på ett mycket rikt sätt. Han visar också att han kan något om UC-systemet, med hänvisning till dess mångfald och akademiska historia. Det finns, för det fjärde svaret, en obligatorisk fråga som alla sökande måste ta upp. Här är det:. Vänligen beskriv hur du har förberett dig för ditt tilltänkta huvudämne, inklusive din beredskap att lyckas med dina kurser på högsta avdelningen när du registrerar dig vid universitetet.


Saker att tänka på: Hur utvecklades ditt intresse för ditt huvudämne?? Har du någon erfarenhet relaterad till ditt huvudämne utanför klassrummet - såsom volontärarbete, praktik och anställning, eller deltagande i studentorganisationer och aktiviteter? Detta kan innefatta att arbeta med fakulteten eller göra forskningsprojekt. Jag har tillbringat mina första två år på Foothill Community College i Los Altos, Kalifornien, och lärt mig om teknikindustrin, som finns på vår bakgård. Det har varit en utbildning både i och utanför klassrummet. I klassrummet har jag fokuserat på datavetenskap, medan jag utanför klassrummet har genomfört praktik för att lära mig mer om Silicon Valley, där jag hoppas kunna göra min karriär. Mina datavetenskapskurser har förberett mig tekniskt för en karriär i branschen.


Från min klass i IT-system till mina utmärkelser som Cisco värdepapperstekniker och som VMWare-certifierad proffs, jag har kompetensen att hitta arbete på ett teknikföretag som jag gjorde som praktikant förra sommaren på ett mjukvaruföretag i San Jose. Min förhoppning är att jag genom att gå över till University of California kan lägga till dessa kompetenser en större känsla för teknikvärlden, genom att lära mig om framsteg inom områdena från virtuell verklighet till artificiell intelligens. Jag har också förberett mig på att ägna mig åt ett andra huvudämne i affärer vid University of California. Allt detta har tränat mig att förstå företagens dagliga verksamhet. Jag ser fram emot att lära mig mer om internationella affärstrender vid University of California och att delta i offentliga samtal som leds av företagsledare runt om i staten.


Stycke 2: Hon ägnar detta stycke åt att prata om teknik.

No comments:

Post a Comment